sunnuntai 5. elokuuta 2018

Ropecon: Finnish Civil War 1918 - UPDATED

Battle of Orivesi

So our D-day had arrived. Since late 2017 we had been discussing playing the Finnish Civil War 1918 with Bolt action and hosting a demo game in the Largest LARP / RPG / Card Gaming / Miniature Gaming / Whatever Gaming - event in Finland, Ropecon. Then we had been searching the web for suitable miniatures and converting and painting them.
See my commitments to this project here.

I had to leave scout camp Kliffa one day earlier to make it to Ropecon for Sunday. In the morning
I dressed up for the occasion. It's been to hot in Finland to use the warm woollen jacket (sarkatakki), that would have suited the theme even better.




Kalle, our Project lead and master terrain maker had run the demo game already three times on Saturday and armoured train specialist Marko once; scenario seemed to be in balance. A railway ran across the board and “whites” needed to demolish both junctions to win a major victory. Should only one be demolished, then a minor victory would be decided on the number of destroyed enemy units. If neither of the junctions would be destroyed, it would be a major victory for the “reds”. Game duration 6 turns. Background and scenario in more detail (in Finnish) in the end of the post.


First game on Sunday


We had a good interest on the game, throughout the event and once again a crowd gathered 
to play or watch.


Starting positions of Reds


Early stages


Russian sailors taking positions in a building with an overview to the junction

While on the right flank a fire fight had erupted across the other junction.

Left flank is strongly covered with two units in ambush.

Another die for the Whites

Overview after two rounds - sides are locked in a firefight with no attempts yet to destroy the junctions.

Left junction

Mid game


As rounds passed Whites started to feel the pressure to reach their objectives and Jaegers moved to the junction in the left, while other units gave supporting fire. Russian matruses moved out of the building, planning to engage the demolition team...

On the right a unit of Reds charged a depleted enemy unit, that was already preparing the demolition charges, cold steel in their stomachs stopped these mischiefs! Brutal!

Inspired by their success, the same unit continued to steam roll another unit of Whites!

Same tactics were tried in the left, but Jaegers proved the worth of their military training in Germany and killed all matruses!

Final stages


White officer made a desperate attempt to demolish the objective...

But they were also killed with cold steel!


Major victory for the Reds! 
Long live the revolution!


Second Game on Sunday


Kalle introducing the scenario for new players
(Notice our club's cool roll-up too!)







Much tougher fight this time. Whites blew up one of
the junctions, but Reds won a minor victory by destroying more
enemy units.


Battle background and Scenario in Finnish


Taistelu Oriveden asemasta 18.3.1918
Tampereen valtausta edelsi monia taisteluja tärkeistä rautateiden solmukohdista, Oriveden asema oli yksi tällainen. Valkoisten tavoitteena oli saartaa ja tuhota punaisten pohjoisrintaman joukot, everstien Hjalmarsson ja Wilkman johdolla. Oriveden aseman valloitusyritystä johti Seinäjoen krenatööripataljoonan johtaja Majuri Aminoff, jolle asti ei ollut saapunut komento keskeyttää jo suunniteltu operaatio muiden joukkojen heikon menestyksen vuoksi. Valtaus kuitenkin oli onnistua, kunnes punaisten panssarijunat tulivat taisteluun mukaan, ja niitä vastaan ei valkoisilla ollut aseita.  Niinpä Tampereen valtaus sai jatkua ilman Oriveden aseman hallintaa.  Oriveden aseman puolustuksesta vastasivat Eino Rahja, Mikko Kokko ja Verner Lehtimäki.
Tässä skenaariossa Orivesi on punaisten hallussa, mutta ennen varsinaista hyökkäystä on lähetetty valkoisten erikoisjoukot tuhoamaan rautateiden vaihteet, ja siten estämään panssarijunien toiminta. Mikäli vaihteet saadaan tuhottua, valkoiset pystyvät seuraavassa aallossa helposti valloittamaan aseman paremmin koulutetuilla ja johdetuilla joukoillaan.
Tavoitteet ja voittoehdot :
Valkoiset : Tuhoa vaihde. Vaihteen tuhoaminen : Oltava kiinni vaihteessa ja annettava räjäytyskomento. Komento onnistuu ensimmäisellä yrityksellä 6+:lla, sitten 5+:lla, jne.
Jos valkoiset saavat molemmat vaihteet tuhottua, tulos on valkoisille Major voitto. Jos ainoastaan toinen tuhoutuu, enemmän yksiköitä tuhonnut puoli saa minor voiton. Jos kumpikin vaihde säilyy ehjänä tulos on punaisten Major voitto.
Deployment :
Punaiset asettavat kaikki joukot kentälle ensin. Isoihin asemarakennuksiin tai niiden pihamaille. Valkoiset deployaavat minne tahansa yli 12’’ päähän punaisista. Ei kiskoihin kiinni.
Joukot :
                          Valkoiset : Jääkärit ovat regulaareja, muut inexperienced.
                          Punaiset : Kaikki joukot ovat inexperienced, yksi yksikkö on fanatic.
                          Joukkoja johtavat kapteenit, peliteknisesti vänrikkejä.
Erikoissäännöt :
                          Lähitaisteluun voi mennä aina ainoastaan komennolla, oli pinnejä tai ei.
Pelin lopussa kaikille joukoille joilla on pinnejä heitetään komentotesti, feilanneet
katsotaan tuhoutuneiksi voittoehtojen kannalta ( saivat tarpeekseen ja lähtivät kotiin).
HUOM :           Skenaario säätyy Conin mittaan siten, että haetaan mahdollisimman tasapuolista ja
hyvää pelikokemusta !

2 kommenttia:

  1. Exellent looking game !!!

    Tell a bit more about the railway? manufacturer?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kalle made the railway, one of the big producers I think: Sarissa / 4Ground ...

      Poista