Battle of Orivesi
So our D-day had arrived. Since late 2017 we had been discussing playing the Finnish Civil War 1918 with Bolt action and hosting a demo game in the Largest LARP / RPG / Card Gaming / Miniature Gaming / Whatever Gaming - event in Finland, Ropecon. Then we had been searching the web for suitable miniatures and converting and painting them.
See my commitments to this project here.
I had to leave scout camp Kliffa one day earlier to make it to Ropecon for Sunday. In the morning
I dressed up for the occasion. It's been to hot in Finland to use the warm woollen jacket (sarkatakki), that would have suited the theme even better.
Kalle, our Project lead and master terrain maker had run the demo game already three times on Saturday and armoured train specialist Marko once; scenario seemed to be in balance. A railway ran across the board and “whites” needed to demolish both junctions to win a major victory. Should only one be demolished, then a minor victory would be decided on the number of destroyed enemy units. If neither of the junctions would be destroyed, it would be a major victory for the “reds”. Game duration 6 turns. Background and scenario in more detail (in Finnish) in the end of the post.
First game on Sunday
We had a good interest on the game, throughout the event and once again a crowd gathered
to play or watch.
Starting positions of Reds
Early stages
Left junction
Mid game
As rounds passed Whites started to feel the pressure to reach their objectives and Jaegers moved to the junction in the left, while other units gave supporting fire. Russian matruses moved out of the building, planning to engage the demolition team...
Same tactics were tried in the left, but Jaegers proved the worth of their military training in Germany and killed all matruses!
Final stages
But they were also killed with cold steel!
Major victory for the Reds!
Long live the revolution!
Second Game on Sunday
Kalle introducing the scenario for new players
(Notice our club's cool roll-up too!)
Much tougher fight this time. Whites blew up one of
the junctions, but Reds won a minor victory by destroying more
enemy units.
Battle background and Scenario in Finnish
Taistelu
Oriveden asemasta 18.3.1918
Tampereen valtausta edelsi monia taisteluja tärkeistä
rautateiden solmukohdista, Oriveden asema oli yksi tällainen. Valkoisten
tavoitteena oli saartaa ja tuhota punaisten pohjoisrintaman joukot, everstien
Hjalmarsson ja Wilkman johdolla. Oriveden aseman valloitusyritystä johti
Seinäjoen krenatööripataljoonan johtaja Majuri Aminoff, jolle asti ei ollut
saapunut komento keskeyttää jo suunniteltu operaatio muiden joukkojen heikon
menestyksen vuoksi. Valtaus kuitenkin oli onnistua, kunnes punaisten
panssarijunat tulivat taisteluun mukaan, ja niitä vastaan ei valkoisilla ollut
aseita. Niinpä Tampereen valtaus sai
jatkua ilman Oriveden aseman hallintaa. Oriveden aseman puolustuksesta vastasivat Eino
Rahja, Mikko Kokko ja Verner Lehtimäki.
Tässä skenaariossa Orivesi on punaisten hallussa, mutta
ennen varsinaista hyökkäystä on lähetetty valkoisten erikoisjoukot tuhoamaan
rautateiden vaihteet, ja siten estämään panssarijunien toiminta. Mikäli
vaihteet saadaan tuhottua, valkoiset pystyvät seuraavassa aallossa helposti
valloittamaan aseman paremmin koulutetuilla ja johdetuilla joukoillaan.
Tavoitteet ja
voittoehdot :
Valkoiset : Tuhoa vaihde.
Vaihteen tuhoaminen : Oltava kiinni vaihteessa ja annettava räjäytyskomento.
Komento onnistuu ensimmäisellä yrityksellä 6+:lla, sitten 5+:lla, jne.
Jos valkoiset saavat molemmat
vaihteet tuhottua, tulos on valkoisille Major voitto. Jos ainoastaan toinen
tuhoutuu, enemmän yksiköitä tuhonnut puoli saa minor voiton. Jos kumpikin
vaihde säilyy ehjänä tulos on punaisten Major voitto.
Deployment :
Punaiset
asettavat kaikki joukot kentälle ensin. Isoihin asemarakennuksiin tai niiden
pihamaille. Valkoiset deployaavat minne tahansa yli 12’’ päähän punaisista. Ei
kiskoihin kiinni.
Joukot :
Valkoiset
: Jääkärit ovat regulaareja, muut inexperienced.
Punaiset
: Kaikki joukot ovat inexperienced, yksi yksikkö on fanatic.
Joukkoja
johtavat kapteenit, peliteknisesti vänrikkejä.
Erikoissäännöt :
Lähitaisteluun
voi mennä aina ainoastaan komennolla, oli pinnejä tai ei.
Pelin lopussa kaikille joukoille
joilla on pinnejä heitetään komentotesti, feilanneet
katsotaan tuhoutuneiksi voittoehtojen kannalta ( saivat tarpeekseen ja lähtivät kotiin).
katsotaan tuhoutuneiksi voittoehtojen kannalta ( saivat tarpeekseen ja lähtivät kotiin).
HUOM : Skenaario
säätyy Conin mittaan siten, että haetaan mahdollisimman tasapuolista ja
hyvää pelikokemusta !
hyvää pelikokemusta !
Exellent looking game !!!
VastaaPoistaTell a bit more about the railway? manufacturer?
Kalle made the railway, one of the big producers I think: Sarissa / 4Ground ...
Poista